KELAB SUKAN GIMNASTIK DARUL IMAN (KSG DARUL IMAN) adalah sebuah kelab yang ditubuhkan oleh ibubapa
kepada pelatih-pelatih gimnastik artistik Terengganu yang berpusat di SK Bukit
Payong dibawah naungan PIBG SK Bukit Payong pada Oktober 2010, sebelum ini
dikenali sebagai KELAB IBUBAPA ATLIT GIMNASTIK ARTISTIK TERENGGANU.
Pada awal tahun 2012 setelah diadakan perbincangan dan menempuh pelbagai rintangan untuk menaikkan negeri Terengganu dalam sukan gimnastik kerana ketiadaan tempat untuk latihan (setelah dewan sekolah Kebangsan Bukit Payong dirobohkan kerana faktor keselamatan), beberapa orang ibubapa telah memohon kepada YB Alias bin Abdullah dan penduduk kampung Alor Limbat untuk menggunakan Stor JKKK Alor Limbat sebagai Dewan latihan gimnastik. Setelah mendapat kebenaran YB Alias dan penduduk kampung, stor JKKK Kampung Alor Limbat telah bertukar wajah dan nama kepada Dewan Gimnastik Artistik Kampung Alor Limbat.
Ibubapa, guru-guru serta jurulatih sekali lagi berbincang untuk menaikkan nama negeri Terengganu, Kampung Alor Limbat dan penduduk kampung dalam sukan gimnastik ini dengan bersetuju untuk menukar nama Kelab Ibubapa Atlit Gimnastik Artistik Terengganu kepada KELAB SUKAN GIMNASTIK DARUL IMAN.
Penubuhan
kelab ini bertujuan untuk melaksana dan menjayakan misi dan visi program 1Murid
1Sukan (1M1S) demi mengembalikan kegemilangan sukan negeri dan negara seperti
yang dihasratkan oleh semua pihak serta menjaga kebajikan pelatih-pelatih,
ibubapa dan jurulatih dengan peralatan, kemudahan pusat latihan serta penjagaan
kesihatan yang terbaik. Ia juga bertujuan untuk merapatkan hubungan sosial dan
menjalinkan perasaan muhibah serta meningkatkan kemajuan intelek dikalangan
ahli-ahli.
Kelab
ini juga memain peranan sebagai pusat setempat mempromosikan sukan ini, sumber
maklumat kepada ibubapa yang berminat dan mempunyai anak berumur 5 hingga 12
tahun untuk menjadi pelatih gimnastik artistik negeri Terengganu yang
diletakkan sebagai projek SUKAN BERPRESTASI TINGGI SEKOLAH (SPTS).
Kelab juga berperanan menasihati pelatih dan ibubapa kearah kecermelangan masa
depan mereka di bidang sukan ini.
Kelab
ini juga turut ditubuhkan bagi mengatasi kegagalan beberapa pusat latihan
sebelum ini iaitu seperti di SMK Tengku Bariah, SMK Sultan Sulaiman dan SMK
Komplek Wakaf Tengah. Kegagalan pusat latihan tersebut adalah kerana kurang
maklumat serta tiada peranan dimainkan oleh sekolah dan ibubapa pelatih (PIBG)
sekolah-sekolah tersebut.
Kelab
ini juga melihat ke hadapan bagi memastikan para pelajar/pelatih agar mereka
menjadi rakyat yang berguna kepada bangsa dan negara dengan menjauhi mereka
dari gejala-gejala yang tidak bermoral serta menggalakkan pelatih sentiasa
aktif bergerak kearah kehidupan yang sempurna berdasarkan kehormatan diri,
berdisiplin dan sifat-sifat berdikari.
Kelab
ini juga berusaha memimpin dan mendorong pelatih-pelatih untuk memberi khidmat
yang berkualiti dengan penuh tanggungjawab dan keikhlasan, serta berusaha
merancang dan melaksanakan aktiviti yang sesuai bagi mencapai tujuan untuk
menaik taraf sukan- sukan di Malaysia serta memastikan Terengganu menjadi
sebuah negeri yang terus gemilang dalam sukan negara dan dunia.
Kelab
ini juga memberi perhatian, sokongan dan kebajikan kepada pelatih-pelatih negeri
yang telah dipilih untuk dimasukkan ke pusat atau sekolah sukan seperti Sekolah
Sukan Bandar Penawar di Johor dan Sekolah Sukan Bukit Jalil.
Kelab
ini dicadangkan oleh seorang cikgu yang juga jurulatih sukan gimnastik SK Bukit
Payong iaitu Tuan Haji Zulkifli Bin Husain serta mendapat sokongan beberapa
orang ibubapa yang mempunyai anak di Sekolah Sukan Bukit Jalil dan Sekolah
Sukan Bandar Penawar. Beliau merupakan penaung/penasihat kelab ini,
kerana minat beliau yang tinggi dalam bidang sukan ini dan setelah perbincangan
diadakan bersama beberapa orang ibubapa, dengan nama KELAB SUKAN
GIMNASTIK DARUL IMAN (KSG DARUL IMAN) semua bersetuju melantik YB Tuan
Haji ALIAS BIN ABDULLAH sebagai Penasihat / Penaung dan Cikgu
Tuan Haji ZULKIFLI BIN HUSAIN sebagai Timbalan Penasihat.
Kelab Sukan Gimnastik Darul Iman (KSG Darul Iman) ini telah didaftarkan di Pejabat Pesuruhjaya Sukan Malaysia di bawah Akta Pembangunan Sukan 1997 yang telah diluluskan pada 28/11/2012 dengan nombor pendaftaran 5873/2012.
SEJARAH GIMNASTIK
FALSAFAH GIMNASTIK
Gimnastik ialah
pergerakan, latihan fizikal dan senaman yang meningkatkan kekuatan otot.
Pergerakan gimnastik terdiri daripada yang senang contohnya berlari, berjalan,
melompat dan pergerakan yang kompleks seperti hambur tangan (handspring), putar
roda (cartwheel), salto hadapan dan belakang. Pergerakan gimnastik juga terdiri
daripada posisi statik yang senang seperti berdiri, menyokong dan yang kompleks
seperti dirian tangan buka kaki serta dirian kepala. Pergerakan gimnastik boleh
dilakukan dengan menggunakan alatan, di atas peralatan dan tanpa alatan.
Pergerakan gimnastik juga perlulah menunjukkan ketepatan, kejituan dan
kesempurnaan.
PENGENALAN
Gimnastik adalah satu sukan yang melibatkan
prestasi pergerakan yang berulang-ulang, malah ia memerlukan kekuatan fizikal,
kebolehlenturan (flexibility), dan kesedaran kinestetik seperti hambur tangan
dan dirian tangan. Gimnastik merupakan salah satu sukan yang terdapat di
Malaysia. Sejarah perkembangan awal sukan tersebut menunjukkan bahawa gimnastik
pada mulanya berfungsi sebagai alat kecergasan badan dan akhirnya berkembang
sehingga dipersembahkan pada masyarakat umum. Gimnastik dapat dibahagikan
kepada beberapa jenis iaitu termasuklah gimnastik Artistik, Irama, Trampolin,
Paparan/Umum, Aerobik dan juga gimnastik Akrobatik. Bagi menguasai setiap
gimnastik, konsep asas gimnastik perlu dikuasai terlebih dahulu iaitu konsep,
imbangan, kelenturan dan konsep koordinasi. Menerusi perkembangan sukan
gimnastik yang semakin mendapat perhatian masyarakat dunia, pengaplikasiannya
dalam bilik darjah merupakan langkah yang baik bagi mengasah bakat setiap
individu pada peringkat awal khususnya pada kanak-kanak prasekolah.
SEJARAH DAN PERKEMBANGAN AWAL DI DUNIA
Sukan gimnastik telah bermula dan berkembang sejak
2000 tahun dahulu dan sangat berhubung rapat dengan peradaban manusia. Sejak
2000 tahun dahulu orang-orang Cina telah menggunakan senaman beramai-ramai bagi
tujuan upacara keagamaan. Seratus tahun kemudian, orang-orang India dan Persia
telah mengikutinya. Orang-orang Greek pula telah menamakan pergerakan ini
sebagai GYMNASTICS dan tempat melakukan senaman ini secara beramai-ramai
dikenali sebagai GYMNASIUM.
Walaupun perkembangan
sukan gimnastik ini tidak dapat dikesan, tetapi Aristotle, seorang ahli
falsafah berbangsa Greek telah menulis bahawa gimnastik tidak hanya sebagai
seni, malahan ia juga merupakan salah satu bidang ilmu sains iaitu sains
kemasyarakatan. Seorang ahli perubatan yang masyhur dan pengikut Hippocrates,
Gelen, telah mencipta teori mengenai gimnastik yang menunjukkan ia sesuatu
gerak kerja yang berpengetahuan dan mempunyai nilai-nilai yang tinggi dan masih
digunakan sehingga sekarang.
Orang Roman pula telah
menggunakan fahaman kebudayaan latihan jasmani orang Greek dan kemudian
diperkembangkan sehingga menjadi salah satu peralatan dalam latihan
ketenteraannya. Mereka juga membina patung kuda kayu untuk berlatih pergerakan
naik dan turun kuda sebenar. Selain dari itu, mereka juga berlatih pergerakan
ketangkasan lombol yang lain sehingga dikenali sebagai kekuda lombol sampai
sekarang.
Empayar Roman di bawah
pemerintahan Theodosius 1 dalam tahun 493 Masihi telah menghapuskan Sukan
Olimpik purba dan berikutan dengan itu, kegemilangan sukan tersebut juga
turutmerosot. Dengan runtuhnya Empayar Roman juga telah membawa kemerosotan
minat orang ramai terhadap sukan gimnastik ini. Dalam abad ke-19, kebangkitan
minat terhadap sukan purba ini kembali wujud. Dengan terbitnya buku, Gymnastics
for youth oleh Guths Muth dalam tahun 1759 hibgga 1839 dan terjemahannya di
sebar ke seluruh Eropah, telah banyak mempengaruhi perkembangan peringkat awal
sukan gimnastik ini.
Pehr Ling dan Johan Ludwig Jahn merupakan penggerak utama sukan gimnastik, di mana Ling telah menyediakan asas pergerakan dalam Pendidikan Jasmani dan telah menjadi ikutan banyak Negara. Sementara itu, Jahn pula telah mengembangkan sistem gimnastik yang masih digunakan sekarang. Turnvereine atau kelab gimnastik merupakan idea beliau yang telah berkembang keseluruh Eropah sehingga ke Amerika Syarikat, dan perkataan turners yang bermaksud gimnas ( peserta atau ahli gimnastik ), masih digunakan di sana sehingga sekarang.
Pehr Ling dan Johan Ludwig Jahn merupakan penggerak utama sukan gimnastik, di mana Ling telah menyediakan asas pergerakan dalam Pendidikan Jasmani dan telah menjadi ikutan banyak Negara. Sementara itu, Jahn pula telah mengembangkan sistem gimnastik yang masih digunakan sekarang. Turnvereine atau kelab gimnastik merupakan idea beliau yang telah berkembang keseluruh Eropah sehingga ke Amerika Syarikat, dan perkataan turners yang bermaksud gimnas ( peserta atau ahli gimnastik ), masih digunakan di sana sehingga sekarang.
Perdebatan tentang
tafsiran gimnastik Jerman yang lebih kepada pergerakan di alatan dengan
penekanan kepada kekuatan otot dan daya tahan dibandingkan dengan penberian
relative Swedish yang berdasarkan pergerakan berirama telah diperkatakan
beberapa tahun kemudian. Pergerakan ini telah merebak ke Negara Inggeris di
mana Skim Latihan Jasmani Tentera Bersekutu telah di tubuhkan dalam tahun 1860 yang
lebih dikenali sebagai Staf Gimnastik Tentera. Kemudian daripada itu,
Persekutuan Amatur Ginmastik telah ditubuhkan dalam tahun 1888. Perkembangan
sukan ini terus mendapat sambutan dan pada tahun 1908, Alberto Braglia dari
Itali telah memenangi johan keseluruhan acara gimnastik di Sukan Olimpik di
London.
Selepas Perang Dunia
Pertama, sambutan dan perkembangan gimnastik di England telah merosot
disebabkan tanggapan bahawa ia berasal dari Jerman. Kemudian pihak berkuasa
pendidikan pula telah mengharamkan pengajaran yang menggunakan alatan.
Bagaimanapun selepas Perang Dunia Kedua, kerajaan Inggeris telah memberikan
sokongan, dan pengaruh yang dimainkan oleh televisyen telah mengembalikan
kepopularan sukan gimnastik ini. Walau bagaimanapun, di Negara-negara asal di
mana gimnastik mula berkembang tetap terus maju dan menjadi sukan yang popular
dan membawa kemegahan di peringkat Olimpik.
ZAMAN MODEN
Gimnastik moden, seperti
yang dikawal oleh Persekutuan Gimnastik Antarabangsa terbahagi kepada 7
kategori :
• Gimnastik
artistik (artistik lelaki, artistik wanita)
• Gimnastik
berirama
• Sukan
aerobik
• Sukan
akrobatik
• Trampolin
• Tumbling
• Gimnastik
untuk semua (gimnastrada)
PERKEMBANGAN GIMNASTIK DI MALAYSIA
Gimnastik merupakan salah satu sukan pilihan yang
wajib dipelajari oleh semua murid sekolah di Malaysia. Sejarah perkembangan
awal sukan tersebut menunjukkan bahawa gimnastik pada mulanya berfungsi sebagai
alat kecergasan badan dan akhirnya berkembang sehingga dipersembahkan pada
masyarakat umum. Gimnastik adalah satu sukan yang melibatkan prestasi
pergerakan yang berulang-ulang, malah ia memerlukan
kekuatan fizikal, kebolehlenturan (flexibility) dan kesedaran
kinestatik seperti semasa melakukan hamburan dan lain-lain.
Kemahiran Gimnastik telahpun diajar di
sekolah-sekolah dan institut pendidikan guru melalui mata pelajaran Pendidikan
Jasmani sejak zaman penjajahan lagi, iaitu kira-kira dalam tahun 1900.
Murid-murid hanya diajar senaman lantai, imbangan dan melombol. Gimnastik dapat
dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu termasuklah Gimnastik Artistik,
Gimrama, Trampolin, Tumbling, Gimnastrada, Sport Aerobik dan juga Gimnastik
Akrobatik. Bagi menguasai setiap gimnastik, konsep asas gimnastik perlu
dikuasai terlebih dahulu iaitu konsep imbangan, kelenturan dan konsep
koordinasi.
Menerusi perkembangan sukan gimnastik yang semakin
mendapat perhatian masyarakat dunia, pengaplikasiannya dalam bilik darjah
merupakan langkah yang baik bagi mengasah bakat setiap individu pada peringkat
awal khususnya pada kanak-kanak prasekolah. Pertandingan gimnastik antara
sekolah-sekolah yang pertama telah diadakan pada 24 November 1962 bertempat di
Dewan Perhimpunan Cina, Kuala Lumpur bagi murid-murid lelaki sahaja.
Pertandingan untuk murid-murid perempuan hanya dapat diadakan pada tahun 1980
sahaja. Gimnastik telah mendapat sambutan ramai melalui pertunjukan di perayaan
Hari Kebangsaaan dan temasya sukan sekolah-sekolah setelah Malaysia mencapai
kemerdekaan pada tahun 1957. Kini sukan gimnastik telah berkembang begitu baik
sehingga kesemua Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Negeri telah mengambil bahagian
dalam kejohanan gimnastik anjuran Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia.
Pada tahun 1989 Malaysia telah menang lima pingat
emas dalam gimrama di Sukan SEA melalui Faiznur Miskin. Pada tahun 1991
Malaysia telah memenangi pingat emas yang pertama dalam Sukan Sea melalui Kau
Git Kaur dalam acara melombol
dan pada tahun 1993 Lim Wai Chee pula telah menang pingat emas
dalam acara melombol untuk menyumbang pingat emas pertama dalam gimnastik
artistik wanita Malaysia. Malaysia telah menyertai pertandingan gimnastik dalam
Sukan Komanwel sejak 1998 hingga sekarang. Pada tahun 2004 seorang gimnas iaitu
Ng Shu Wai telah mewakili Malaysia dalam Olimpik di Athens, Greece.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan